24-9-2014 : Οδηγίες για την ύλη της χημείας για το σχολικό έτος 14-15
Εξεταστέα ύλη χημείας Ακαι Β Λυκείου σχολικού έτους 2014-15
Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα
της Χημείας στην Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου
Λαμβάνοντας υπόψη την με αρ. 48/21-07-2014 πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σας γνωρίζουμε ότι για το σχ. έτος 2014-15 το Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Χημείας στην Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου καθορίζεται με την με αρ. πρωτ. Γ2 /1095/05-03-1999 Υ.Α (ΦΕΚ Β΄ 343 )
ΧΗΜΕΙΑ
Α΄
ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θα
διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία» Α'
Λυκείου.
Η
διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ
1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
|
1.3. «Δομικά σωματίδια της ύλης – Δομή του ατόμου – Ατομικός αριθμός
– Μαζικός αριθμός – Ισότοπα»
|
Παρατήρηση: Από τον πίνακα
1.4: Μάζα και φορτίο υποατομικών
σωματιδίων, να μην απομνημονευθούν οι στήλες «Μάζα/g» και «Φορτίο/C».
|
1.5. «Ταξινόμηση της ύλης – Διαλύματα – Περιεκτικότητες διαλυμάτων –
Διαλυτότητα»
|
Παρατήρηση: Το σχήμα 1.13 Κατανομή
χημικών στοιχείων στη γη και στον άνθρωπο, να μην απομνημονευθεί.
|
Εργαστηριακή
άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Παράγοντες που επηρεάζουν την
ταχύτητα διάλυσης».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ
ΠΙΝΑΚΑΣ – ΔΕΣΜΟΙ
|
2.1 «Ηλεκτρονιακή
δομή των ατόμων»
|
Παρατήρηση: Ο Πίνακας 2.1 Κατανομή ηλεκτρονίων σε στιβάδες, στα
στοιχεία με ατομικό αριθμό Ζ=1-20 να διδαχθεί, αλλά να απομνημονευθεί
μόνο η στήλη «στοιχείο».
|
2.2 «Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του
Περιοδικού Πίνακα»
|
2.3 «Γενικά για το χημικό
δεσμό. – Παράγοντες που καθορίζουν τη χημική συμπεριφορά του ατόμου. Είδη
χημικών δεσμών»
|
2.4 «Η γλώσσα της Χημείας-Αριθμός οξείδωσης-Γραφή τύπων και
εισαγωγή στην ονοματολογία των ενώσεων»
|
Παρατηρήσεις: α) Ο Πίνακας 2.3 Ονοματολογία των κυριότερων μονοατομικών
ιόντων να διδαχθεί και να απομνημονευθεί.
β) Από τον Πίνακα 2.4 Ονοματολογία των κυριότερων πολυατομικών ιόντων να απομνημονευθεί
ολόκληρη η 1η στήλη. Από τη 2η και
την 3η στήλη να απομνημονευθούν οι ονομασίες και οι συμβολισμοί των
πολυατομικών ιόντων: κυάνιο, όξινο
ανθρακικό και υπερμαγγανικό.
|
γ) Από τον Πίνακα 2.5 Συνήθεις τιμές Α.Ο. στοιχείων σε ενώσεις τους να απομνημονευθούν
οι Α.Ο. των K, Na, Ag, Ba, Ca, Mg, Zn, Al, F
και από το Η ο (+1), το Ο ο (-2), το Cl, Br, I ο
(-1).
|
Εργαστηριακή
άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Πυροχημική ανίχνευση μετάλλων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΟΞΕΑ-ΒΑΣΕΙΣ-ΑΛΑΤΑ-ΟΞΕΙΔΙΑ
|
3.5
«Χημικές αντιδράσεις» (Πως συμβολίζονται οι χημικές αντιδράσεις,
Χαρακτηριστικά χημικών αντιδράσεων, Μερικά είδη χημικών αντιδράσεων)
|
Παρατηρήσεις:
α)
Η Σειρά δραστικότητας ορισμένων
μετάλλων και αμετάλλων να διδαχθεί αλλά να μην απομνημονευθεί.
|
β)
Ο Πίνακας 3.1 Κυριότερα αέρια και
ιζήματα να διδαχθεί αλλά να μην
απομνημονευθεί.
|
γ) Από την υποενότητα «2.
Εξουδετέρωση», να μην διδαχθούν οι αντιδράσεις:
Όξινο
οξείδιο + βάση, Βασικό οξείδιο + οξύ, Όξινο οξείδιο + βασικό οξείδιο
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Χημικές αντιδράσεις και ποιοτική
ανάλυση ιόντων».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΣΤΟΙΧΕΙΟΜΕΤΡΙΑ
|
4.1
«Βασικές έννοιες για τους χημικούς υπολογισμούς: σχετική ατομική μάζα,
σχετική μοριακή μάζα, mol ,
αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός
όγκος»
|
Παρατήρηση: Στην υποενότητα Γραμμομοριακός όγκος (Vm), να διδαχθεί μόνο ο
ορισμός του γραμμομοριακού όγκου και η τιμή του σε STP.
|
4.2
«Καταστατική εξίσωση των αερίων»
|
Παρατήρηση: Να
μην διδαχθούν οι τρείς νόμοι των αερίων
|
4.3 «Συγκέντρωση διαλύματος – αραίωση, ανάμειξη
διαλυμάτων»
|
4.4 «Στοιχειομετρικοί
υπολογισμοί».
|
Παρατήρηση: Να μην διδαχθούν οι υποενότητες:
Ασκήσεις στις οποίες η ουσία που δίνεται ή ζητείται δεν είναι
καθαρή
Ασκήσεις στις οποίες δίνονται οι ποσότητες δύο αντιδρώντων
ουσιών
Ασκήσεις με διαδοχικές αντιδράσεις
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το Πείραμα «Παρασκευή διαλύματος ορισμένης
συγκέντρωσης – αραίωση διαλυμάτων».
ΧΗΜΕΙΑ
ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Β΄
ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Γ΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Θα διδαχθεί το βιβλίο «Χημεία» Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας.
Η
διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος ορίζεται ως εξής:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: ΓΕΝΙΚΟ ΜΕΡΟΣ
ΟΡΓΑΝΙΚΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ
|
|
1.1 «Εισαγωγή στην οργανική χημεία»
|
|
1.2 «Ταξινόμηση οργανικών ενώσεων – ομόλογες σειρές»
|
|
1.3 «Ονοματολογία άκυκλων οργανικών ενώσεων»
|
|
1.4
«Ισομέρεια»
Παρατήρηση:
Οι μαθητές να ασκηθούν στην εύρεση ισομερών που αντιστοιχούν σε μοριακούς
τύπους άκυκλων οργανικών ενώσεων που περιέχουν μέχρι και τέσσερα (4) άτομα
άνθρακα.
|
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ -
ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΕΣ
|
|
2.1
«Πετρέλαιο-προϊόντα πετρελαίου. Βενζίνη. Καύση-καύσιμα»
|
|
2.2
«Νάφθα – Πετροχημικά»
|
|
2.3
«Αλκάνια – μεθάνιο, φυσικό αέριο, βιοαέριο»
|
|
Να μην διδαχθεί η
παράγραφος «Παρασκευές» των αλκανίων
|
|
2.4
«Καυσαέρια- καταλύτες αυτοκινήτων»
|
|
2.5
Αλκένια – αιθένιο ή αιθυλένιο
|
|
Να μην διδαχθεί η
παράγραφος «Προέλευση -Παρασκευές» αλκενίων
|
|
Να μην διδαχθεί ο
πίνακας με τα παραδείγματα πολυμερισμού προσθήκης
|
|
Να μην διδαχθεί ο
πίνακας με τις βιομηχανικές χρήσεις του αιθυλενίου
|
|
2.6
Αλκίνια - αιθίνιο ή ακετυλένιο
|
|
Να μην διδαχθεί η
παράγραφος «Παρασκευές» του
ακετυλενίου
|
|
Να μην διδαχθεί η
αντίδραση σχηματισμού του χαλκοακετυλενιδίου
|
|
Να μην διδαχθεί ο
πίνακας με τις συνθέσεις του ακετυλενίου και το παράδειγμα (2.6) που
αναφέρεται στην παρασκευή της αιθανάλης με πρώτη ύλη το ανθρακασβέστιο.
|
|
2.8.
«Ατμοσφαιρική ρύπανση – Φαινόμενο θερμοκηπίου – Τρύπα όζοντος»
|
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΑΛΚΟΟΛΕΣ -
ΦΑΙΝΟΛΕΣ
|
|
3.1
« Αλκοόλες»
|
|
3.2
« Κορεσμένες μονοσθενείς αλκοόλες-Αιθανόλη»
|
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το
Πείραμα «οξείδωση αιθανόλης».
|
|
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: ΚΑΡΒΟΞΥΛΙΚΑ
ΟΞΕΑ
|
|
4.1
«Κορεσμένα μονοκαρβοξυλικά οξέα – αιθανικό οξύ»
|
|
Να μην απομνημονευθεί ο πίνακας
4.1. «Ονομασίες κορεσμένων
μονοκαρβοξυλικών οξέων
|
|
Να μην διδαχθεί η
παράγραφος «Στο εργαστήριο»
|
|
Να μην απομνημονευθεί ο
πίνακας «Το οξικό οξύ στη βιομηχανία»
|
|
4.2
«Γαλακτικό οξύ ή 2-υδροξυπροπανικό οξύ»
|
|
Εργαστηριακή άσκηση:
Να πραγματοποιηθεί το
Πείραμα «Όξινος χαρακτήρας των καρβοξυλικών οξέων».
|
Λαμβάνοντας υπόψη την με αρ. 48/21-07-2014 πράξη του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σας γνωρίζουμε ότι για το σχ. έτος 2014-15 το Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Χημείας στην Α΄ και Β΄ τάξη Γενικού Λυκείου καθορίζεται με την με αρ. πρωτ. Γ2 /1095/05-03-1999 Υ.Α (ΦΕΚ Β΄ 343 )